De subtile grænseoverskridelser
Det er gået op for mig hvor stort et impact ting jeg siger og gør faktisk har på menneskene omkring mig. I løbet af det sidste år er jeg blevet mere opmærksom på hvor ofte jeg (og de fleste mennesker jeg har omkring mig) subtilt overskrider andres grænser ved at antage at jeg ved hvordan de har det. Det er grænseoverskridende at fortælle andre om hvordan deres indre liv ser ud, og folk reagerer ikke overraskende oftest “negativt” ved enten at trække sig (flight) eller ved at give modstand (fight), når jeg gør det.
Når jeg leder Circling events disse dage er jeg meget opmærksom på hvornår dette forekommer i gruppen og det kan tage mange former. Nogen gange er det mere tydeligt, som når en deltager siger ting som “du er…”, “jeg kan ikke være her når du…” eller “jeg oplever at du…”. Andre gange er det mere subtilt, som når nogen giver uopfordrede råd (som egentlig er en invasion af den andens indre liv, hvor man fortæller dem at de bør være anderledes end de er) eller går ind i “caretaking” af den anden.
Vi er alle skyldige i disse subtile grænseoverskridelser, der forekommer hele tiden i den måde vi taler til hinanden på i hverdagen. Ikke mindst når vi forsøger at tale om vores følelser.
Udtryk som
”jeg føler mig forladt”
”jeg føler mig forrådt”
er egentlig subtile anklager mod en anden. ”Forladt” og ”forrådt” er jo ikke følelser, men tolkninger af situationen. De er udtrykt i en passiv form, men hvis man sætter den antydede endelse på (og det er oftest det modtageren vil høre) bliver det til ”jeg føler mig forladt af dig” og hvis man vender det til en aktiv form bliver anklagen mere tydelig: ”du forlod mig”.
Hvis man skulle udtrykke følelsen uden at gøre den anden ansvarlig for ens oplevelse ville det kunne se ud som:
”jeg føler mig ensom og bange”
”jeg føler mig såret og forvirret”
Formålet her er ikke at skulle være sprogpoliti overfor andre, men at blive bedre til at lægge mærke til hvornår vi snakker om vores egen oplevelse og hvornår vi faktisk snakker om andres oplevelser eller handlinger.
For mig selv er det særligt kommet op i nære relationer, hvor jeg f.eks. har fået at vide at jeg “er ligeglad” eller “ikke ser” vedkommende og er blevet overinvesteret i at forsøge at forstå hvor de kommer fra i stedet for at mærke min egen grænse, som er at jeg faktisk har behov for at mennesker er nysgerrige på min oplevelse, hvis de kritiserer mig eller snakker om mit indre liv.
Det vanskelige her at at en grænseoverskridelse den ene vej ofte fører til en grænseoverskridelse den anden vej. Det er grænseoverskridende at sige ”du er grænseoverskridende”. Udfordringen er at blive i kontakten uden at noget behøver at ændre sig i den anden og kunne blive med min egen sandhed og mine egne behov.